SO De Wissel: onderwijs op het juiste spoor waar iedere leerling een eigen route volgt richting een kansrijke toekomst. Op De Wissel vinden wij het onder andere belangrijk om te werken aan de volgende drie pijlers:

  • Kansrijk
  • Welbevinden
  • Veiligheid

Kansrijk

Op onze school geloven we dat iedere leerling uniek is en het verdient om zijn of haar mogelijkheden optimaal te benutten. Onze missie weerspiegelt onze motivatie om elke leerling goed te kunnen ondersteunen en te begeleiden om tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat we alle leerlingen, ongeacht achtergrond of startpunt, alle kansen bieden om te bereiken wat ze willen mits ze daarbij de juiste ondersteuning krijgen.

Onderwijsaanbod

Ons onderwijsaanbod is gebaseerd op effectieve, betrouwbare en beproefde onderwijsmethoden. Door duidelijk gestructureerde en doordachte lessen aan te bieden, zorgen we ervoor dat alle leerlingen de vaardigheden en kennis verwerven die ze nodig hebben. EDI stelt ons in staat om de leerstof op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, met ruimte voor herhaling en verdieping, zodat iedere leerling de kans en de tijd krijgt om zich de lesstof eigen te maken.

Ontwikkeling van het team

Om bovenstaande te bereiken is het onderwijzend personeel de sleutel tot het succes. Daarom investeren we voortdurend in de professionele ontwikkeling van ons team. Door regelmatig bijscholingen, workshops en trainingen te volgen houdt ons team kennis en vaardigheden up-to-date. Dit stelt hen in staat om goede onderwijstechnieken toe te passen en effectief in te spelen op de diverse leerbehoeften van onze leerlingen.

Ontwikkeling leerlingen

Het volgen van de ontwikkeling van de leerling is meer dan alleen het afnemen van toetsen en de resultaten hiervan analyseren. We hechten ook veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling. Goed burgerschap staat hierin centraal. Door een breed scala aan activiteiten en ervaringen aan te bieden, stimuleren we vaardigheden zoals samenwerken, omgaan met verschillen, probleemoplossend vermogen en het werken aan zelfvertrouwen.

Individuele begeleiding

Wij kijken altijd eerst naar de mogelijkheden van iedere leerling. Door te erkennen wat een leerling al kan en weet, kunnen we verder bouwen op deze sterke punten. Wij bieden de individuele begeleiding aan in gedifferentieerde instructie om zo tegemoet te komen aan de unieke leerbehoeften van elke leerling. Hierdoor kunnen we iedere leerling de best mogelijke kansen geven om zijn of haar doelen te bereiken en een kansrijke toekomst tegemoet te gaan.

Welbevinden

Op De Wissel vinden we het belangrijk dat alle leerlingen plezier beleven. We streven ernaar om de lijntjes tussen school en ouders/verzorgers zo kort mogelijk te houden. Zo kunnen we het beste inspelen op de behoeftes van de leerlingen. De Wissel straalt uit om een gezonde, actieve school te zijn waar de leerlingen zichzelf durven te zijn. Als school ondersteunen wij leerlingen daarbij in de ontwikkeling van het individu. Daarnaast maken we gebruik van het crisisontwikkelingsmodel. Dit om goed in te spelen op het gedrag van de leerlingen en ze zo goed mogelijk te begeleiden. Dit biedt een preventieve werking. Hier wordt het team jaarlijks in geschoold. Door rust, veiligheid en een leerrijke omgeving te creëren, kan de leerling tot groei en op het toekomstgerichte spoor komen. De Wissel levert een positieve bijdrage aan het welbevinden van leerlingen en medewerkers.


Veiligheid

De Wissel is een veilige school waar leerlingen elke dag opnieuw vanuit eerlijkheid, rechtvaardigheid en plezier een nieuwe kans krijgen. Door met plezier naar school te gaan kunnen onze leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Daarom bieden wij rust, structuur, voorspelbaarheid en duidelijkheid aan in kleinere klassen. We maken gebruik van een anti-pestprotocol en hebben een anti-pestcoördinator. Het onderwijzend personeel werkt aan een positief pedagogisch klimaat. Deze combinatie biedt de veiligheid waar onze leerlingen van profiteren. Leerlingen hebben vertrouwen in het onderwijzend personeel en krijgen en ervaren meer rust en ruimte om aan de toekomst te werken. Het streven is dat iedere leerling, ouder/verzorger en medewerker zich gezien, gehoord en fijn voelt bij ons op school.