Organisatie van ons onderwijs
Gezien de hulpvragen van de leerlingen vinden we het van belang dat het schoolklimaat rustig, veilig en voorspelbaar is. Hetgeen betekent dat we streven naar een onderwijssituatie, die een positief pedagogisch klimaat en een constructief ondersteunende leeromgeving biedt.
Werkwijze
Het ontwikkelen van een vertrouwensrelatie tussen onderwijzend personeel en de leerling is daarom een belangrijk doel. Duidelijkheid omtrent afspraken die gehanteerd worden kan hen daarbij helpen. In school spreken we dan over het bieden van structuur. Pictogrammen (afbeeldingen/foto’s) bieden een zichtbare ondersteuning. Doordat het de leerlingen vaak niet of onvoldoende lukt om zelfstandig aan het werk te gaan. Worden de leerlingen begeleid bij het leerproces met de algemeen geldende kerndoelen als uitgangspunt. Gezien de hulpvragen van de leerlingen vinden we duidelijkheid en herkenbaarheid van belang. In school spreken we dan over ‘het bieden van structuur’. Leerlingen hebben veel behoefte aan zekerheid, omdat ze zich vaak onzeker en onveilig voelen. Duidelijkheid ten aanzien van afspraken die gehanteerd worden kan hen daarbij helpen. In het team zijn afspraken gemaakt over wat we wel en niet accepteren in de klas, op de gang en op het plein. Uiteraard maken we dit concreet in onze dagelijkse praktijk. We vinden het belangrijk dat de leerlingen zich prettig en veilig voelen in school. Veel leerlingen hebben door allerlei oorzaken minder plezierige ervaringen opgedaan. We streven ernaar leerlingen sociaal vaardiger te maken, zodat ze zelf oplossingen kunnen bedenken voor situaties waarin ze terecht komen in school, op straat, bij de sportvereniging en thuis. Ook streven wij ernaar leerlingen zelfstandig en zelfredzaam te zijn, zodat ze zich de algemeen geldende leefregels eigen kunnen maken.
Leefregels
Om respectvol met elkaar om te gaan hebben we een aantal leefregels opgesteld. Binnen iedere groep worden deze regels op een speelse manier aangeboden:
- Acceptatie van de leerling hanteert men als basishouding
- Probleemgedrag wordt gezien als onmacht, niet als onwil
- Gewenst gedrag wordt benoemd/beloond
- Leerling wordt actief betrokken bij veranderingen
- Regels worden visueel (zichtbaar) gemaakt d.m.v. pictogrammen/ planborden
- Alle disciplines gebruiken dezelfde hulpmiddelen
- Leerkrachten worden aangesproken met: juf of meester met de voornaam
Kortom: leren voldoen aan de eisen die onze samenleving aan ons stelt! Ter ondersteuning van dit leerproces hebben we de sociale vaardigheidsmethode: Leefstijl. Daarnaast wordt het team geschoold om de-escalerend te handelen. Dit houdt in dat wij signalen vroeg proberen te constateren. We geven de leerlingen handvaten mee hoe ze er voor kunnen zorgen dat ze uit de frustratie blijven. Naar mate de leerlingen ouder worden proberen we de leerlingen deze keuzes zelf te laten maken.
Wij willen escalatie voorkomen! Geweld (fysiek en verbaal) wordt niet getolereerd op onze school. Mocht uw kind toch betrokken zijn bij een dergelijke situatie dan zullen wij u op dezelfde dag op de hoogte stellen en de situatie toelichten. Het uitgangspunt is om het diezelfde dag op te lossen zodat de volgende dag weer met een nieuwe kans gestart kan worden.